Programma

De Nederlandse opleiding heeft 2 startmomenten:
25 september 2023 en 12 februari 2024.
De internationale variant (in Engels) start in Oktober 2024 bij voldoende aanvragen.
De individuele sessies zijn ook los te boeken.
Om het certificaat te behalen moet je alle sessies hebben gevolgd en alle opdrachten hebben gemaakt.
9 sessies over educatieve technologie
Opbouw van de sessies
Portfolio
Eindtoets
Theorie









Lesdata (Nederlandse opleiding)
September 2025
We starten in September 2025.
Lessen zijn om de twee weken, met uitzondering van schoolvakanties.
25 september
9 oktober
30 oktober
13 november
27 november
11 december
8 januari
22 januari
5 februari
Februari 2025
12 februari
5 maart
19 maart
2 april
16 april
14 mei
28 mei
11 juni
25 juni
Internationale Opleiding
In Oktober 2024 start de Internationale variant van de opleiding.
De voertaal is Engels. Net als de Nederlandse opleiding, is de opleiding geheel online.
Heb je interesse in de Internationale opleiding, geef je dan vrijblijvend op via het inschrijfformulier. We nemen dan contact met je op als er voldoende aanmeldingen zijn.
Kosten
De opleiding kost 599 euro per deelnemer, incl. de kosten voor het fysieke opleidingsmateriaal, het certificaat en de literatuur. (excl. verzendkosten)
De kosten worden laag gehouden zodat docenten en OOP de mogelijkheid hebben om deze opleiding te doen met behulp van hun professionaliseringsbudget.
Vraag hierna bij je werkgever. Klik hier voor het artikel over het budget.
De sessies:
-
Artificial intelligence
Leer hoe je met AI-tools zoals Copilot snel en efficiënt boeiende lessen ontwerpt. Ontdek praktische tips en digitale tools om je onderwijs te innoveren. Deze sessie biedt je de basis die je nodig hebt om snel en efficiënt lessen te ontwerpen die aansluiten bij de behoeften van je leerlingen/studenten. Leer slim gebruik maken van AI. Deze sessie is ontworpen om je te helpen met het onderwijsontwerp voor de lessen in je portfolio.
-
Digitale Tools
Tijdens de opleiding maak je kennis met een heleboel (online) tools die je lessen kunnen versterken. De tools worden ook ingezet tijdens de opleiding zodat je ook kennis maakt met de kant van de studenten/leerlingen. Tijdens de eerste les gaan we vast een start maken met een aantal van de tools die je les overzichtelijker, makkelijker of leuker kunnen maken en een aantal activerende werkvormen die daarbij passen. We beginnen direct met lessen ontwerpen.
-
Multimedia learning
We trappen de sessie af met the "Cognitive Theory of Multimedia Learning" (CTML) en leggen uit hoe je digitaal onderwijs het beste kunt aanbieden en wat nodig is om een goed leerrendement te halen. Daar gaan we aan de slag met het maken van een podcast en gaan we met flip(grid) een kennisclip opnemen.
-
Grafisch ontwerp
We gaan verder bouwen op de Cognitive Theory of Multimedia Learning en gaan kijken hoe we informatie op een overzichtelijker manier kunnen presenteren. Zowel vanuit een docent als student perspectief. In het tweede deel van de sessie gaan we aan de slag met het maken van infograpics, tijdschriften en een mini-website.
-
Gamification
In deze sessie leer je meer over het nut en de noodzaak van Gamification, Serious gaming en gamebased leren. Je gaat een educatieve escaperoom spelen én maken, en tijdens de sessie bouw je een game van je eigen lesstof met behulp van Seppo.
-
Virtual reality
Over virtual reality in het onderwijs valt veel te zeggen. We beginnen met de 3 soorten VR die je in het onderwijs kan inzetten en gaan het daarna hebben over welke hardware daarbij aansluit. In het tweede deel van de sessie gaan we zelf een 360 graden foto maken en deze omzetten naar een interactieve VR omgeving (of escaperoom).
-
Augmented reality
Tijdens deze sessie leer je over de meest toegankelijke vorm van immersive media; Augmented reality. We laten je een aantal voorbeelden zien waarbij er een digitale laag is toegevoegd aan de echte wereld, en we gaan onze eigen (bewegende) 3D avatar maken in augmented reality.
-
Computational thinking
Computational thinking is een essentiële vaardigheid voor zowel digitale als alledaagse problemen. Het gaat om het logisch benaderen van problemen, het herkennen van patronen, en het systematisch opdelen van complexe vraagstukken in kleinere, beheersbare delen. Deze vaardigheden zijn cruciaal, met én zonder computers, en stellen ons in staat om efficiënte oplossingen te ontwerpen voor de uitdagingen van morgen. Leer denken als een computer, maar blijf handelen als een mens.
-
Mediawijsheid & Informatievaardigheden
We sluiten af met de laatste twee 21ste eeuwse vaardigheid. Je leert meer over het online leven van kinderen en jongeren en je krijgt handvatten om dit bespreekbaar te maken. Daarnaast gaan we aan de slag met een opdracht over informatievaardigheden. We gaan aan de slag met een aantal lesactiviteiten voor verschillende niveaus. We sluiten de sessie af met de presentatie van de portfolio's.