Programma

De Nederlandse opleiding heeft 2 startmomenten:
20 september 2023 en februari 2024.
De internationale variant (in Engels) start in Oktober 2023 bij voldoende aanvragen.
De individuele sessies zijn ook los te boeken.
Om het certificaat te behalen moet je alle sessie hebben gevolgd en alle opdrachten hebben gemaakt.
9 sessies over educatieve technologie
Opbouw van de sessies
Portfolio
Eindtoets
Theorie









Lesdata (Nederlandse opleiding)
September 2024
We starten in September 2024.
Lessen zijn om de twee weken, met uitzondering van schoolvakanties.
Internationale Opleiding
In Februari 2024 start de Internationale variant van de opleiding.
De voertaal is Engels. Net als de Nederlandse opleiding, is de opleiding geheel online.
Heb je interesse in de Internationale opleiding, geef je dan vrijblijvend op via het inschrijfformulier. We nemen dan contact met je op als er voldoende aanmeldingen zijn.
Kosten
De opleiding kost 599 euro per deelnemer, incl. de kosten voor het fysieke opleidingsmateriaal, het certificaat en de literatuur. (excl. verzendkosten)
De kosten worden laag gehouden zodat docenten en OOP de mogelijkheid hebben om deze opleiding te doen met behulp van hun professionaliseringsbudget.
Vraag hierna bij je werkgever. Klik hier voor het artikel over het budget.
De sessies:
-
Digitale Tools
Tijdens de opleiding maak je kennis met een heleboel (online) tools die je lessen kunnen versterken. De tools worden ook ingezet tijdens de opleiding zodat je ook kennis maakt met de kant van de studenten/leerlingen. Tijdens de eerste les gaan we vast een start maken met een aantal van de tools die je les overzichtelijker, makkelijker of leuker kunnen maken en een aantal activerende werkvormen die daarbij passen. We beginnen direct met lessen ontwerpen.
-
Multimedia learning
We trappen de sessie af met the "Cognitive Theory of Multimedia Learning" (CTML) en leggen uit hoe je digitaal onderwijs het beste kunt aanbieden en wat nodig is om een goed leerrendement te halen. Daar gaan we aan de slag met het maken van een podcast en gaan we met flip(grid) een kennisclip opnemen.
-
Grafisch ontwerp
We gaan verder bouwen op de Cognitive Theory of Multimedia Learning en gaan kijken hoe we informatie op een overzichtelijker manier kunnen presenteren. Zowel vanuit een docent als student perspectief. In het tweede deel van de sessie gaan we aan de slag met het maken van infograpics, tijdschriften en een mini-website.
-
Gamification
In deze sessie leer je meer over het nut en de noodzaak van Gamification, Serious gaming en gamebased leren. Je gaat een educatieve escaperoom spelen én maken, en tijdens de sessie bouw je een game van je eigen lesstof met behulp van Seppo.
-
Virtual reality
Over virtual reality in het onderwijs valt veel te zeggen. We beginnen met de 3 soorten VR die je in het onderwijs kan inzetten en gaan het daarna hebben over welke hardware daarbij aansluit. In het tweede deel van de sessie gaan we zelf een 360 graden foto maken en deze omzetten naar een interactieve VR omgeving (of escaperoom).
-
Augmented reality
Tijdens deze sessie leer je over de meest toegankelijke vorm van immersive media; Augmented reality. We laten je een aantal voorbeelden zien waarbij er een digitale laag is toegevoegd aan de echte wereld, en we gaan onze eigen (bewegende) 3D avatar maken in augmented reality.
-
Artificial intelligence
Door robotiseren en digitalisering ziet de toekomstige banenmarkt er heel anders uit. Tijdens deze sessie laten we je zien wat er al mogelijk is met Artificial intelligence en machine learning en wat de voordelen zijn voor het onderwijs. We gaan experimenteren met AI tools voor tekst en afbeeldingen en we gaan meer tools onderzoeken waarmee je AI op een positieve manier in de klas kan gebruiken
-
Computational thinking
Om aan de slag te gaan in een werkveld vol digitalisering en robotisering hebben onze studenten/leerlingen de vaardigheden nodig om hiermee om te gaan. In deze sessie gaan we de nadruk leggen op 1 van die 21ste eeuwse vaardigheden; computational thinking. We leren je hoe je problemen kan ontleden, patronen kan herkennen en hier een plan van aanpak van kan maken. In het laatste deel van de sessie gaan we zelf een algoritme maken met leuke toegankelijke tools.
-
Mediawijsheid & Informatievaardigheden
We sluiten af met de laatste twee 21ste eeuwse vaardigheid. Je leert meer over het online leven van kinderen en jongeren en je krijgt handvatten om dit bespreekbaar te maken. Daarnaast gaan we aan de slag met een opdracht over informatievaardigheden. We gaan aan de slag met een aantal lesactiviteiten voor verschillende niveaus. We sluiten de sessie af met de presentatie van de portfolio's.